7 Procent nieuwe klanten komt via e-mail marketing

7 Procent nieuwe klanten komt via e-mail marketing
E-mail marketing is communiceren met relaties zoals klanten en prospects via e-mailings. Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat 7 procent van de nieuwe klanten via het kanaal e-mail wordt binnengehaald. Sociale media dragen maar heel marginaal bij. Zoekmachine marketing, zowel organisch als betaald, heeft weliswaar de grootste impact, maar e-mail marketing neemt elk jaar in relevantie toe.


Elk commerciële organisatie zou e-mail marketing dus serieus moeten overwegen als instrument om nieuwe klanten te werven. Grote uitdagingen bij e-mail marketing zijn technisch van aard:

  • Het e-mailadressenbestand moet op wettelijke wijze zijn opgebouwd en onderhouden.
  • De e-mailberichten moeten dusdanig zijn opgebouwd dat ze via de mailfilters ook echt in de mailbox van de geadresseerde belanden (deliverability).  

Technische specialisten moeten ervoor zorgen dat aan deze randvoorwaarden wordt voldaan met:

  • professionele opt-in/out pagina’s,
  • geoptimaliseerde e-mail sjablonen en
  • betrouwbare e-mailverzendservers.

De overige uitdagingen zijn voor de inhoudsdeskundigen en creatievelingen: 

  • E-mails in de mailbox moeten geopend worden en niet ongelezen worden verwijderd (open ratio). 
  • Geopende e-mails moeten dusdanig prikkelen dat de lezer doorklikt naar het artikel op de website of in de webshop (click to open ratio).
  • Doorklikkende lezers moeten  op de website of in de webshop een transactie uitvoeren, zoals een formulier invullen of een product aanschaffen (conversie ratio).  
Onderstaande e-mail marketing model is representatief voor een MKB organisatie. Er wordt wekelijks een nieuwsbrief verzonden aan 5000 relaties. 
 

E-mail marketing

 

Bij de bovenstaande ratio's en de veronderstelde orderwaarde zou de opbrengst per maand ongeveer € 3600 euro zijn.
Marketeers en communicatiedeskundigen moeten ervoor zorgen dat deze ratio’s verbeteren met maatregelen als 

  • Een bekend en betrouwbaar ogend afzendadres en een nieuwsgierig makende onderwerpregel.
  • Aantrekkelijke titels en miniatuurafbeeldingen die uitnodigen tot doorklikken.
  • Een webpagina met een voorstel of aanbod in lijn met de aankondiging in de nieuwsbrief.
Succesvolle e-mail marketing draait om de dialoog en wordt sterker door herhaling zonder irritatie op te wekken.
 
Praktijkvoorbeeld MKB
Deze opleidingorganisatie met 5 vaste kantoormedewerkers stuurt eenmaal per week op een vaste dag en tijd een nieuwsbrief met de nieuwtjes van de achterliggende week en interessante aanbiedingen aan circa 5000 relaties. Deze geautomatiseerde nieuwsbrief, ook wel digest genoemd, heeft de volgende kenmerken en voordelen.
  • Alle 5 medewerkers kunnen nieuwsberichten en aanbiedingen plaatsen via het CMS.
  • Het nieuwsbericht kent een vast stramien met titel, miniatuurafbeelding, samenvatting en volledige tekst.
  • Elk nieuwsbericht wordt op de website gepubliceerd als geoptimaliseerde webpagina met tekst en afbeeldingen en automatische koppelingen met social media en RSS feeds.   
  • De opmaak van de nieuwsbrief is vastgelegd in een sjabloon waarin titel, miniatuurafbeelding en samenvatting van de geselecteerde berichten worden opgenomen en het geheel wordt geoptimaliseerd voor de meest gangbare e-mailprogramma's.
  • In het sjabloon zijn ook hyperlinks naar het verplichte opt-out formulier opgenomen, alsook naar de social media pagina's.
  • Alle hyperlinks vanuit de e-mail naar de website zijn automatisch al geoptimaliseerd en meetbaar.
  • Eventueel kan men tot vlak voor het moment van automatische verzending een testrun doen.
  • Alle aan- en afmeldingen gaan automatisch via webformulieren zonder tussenkomst van de medewerkers.
Resultaat: Ruim 4 maal per maand is er een kort contactmoment met relaties, waarbij lees- en doorklikgedrag en vervolgacties worden gemeten en geoptimaliseerd voor hogere conversie.  
 
Meer weten?
Benieuwd naar uw mogelijkheden om klanten te werven met e-mail marketing? Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.
 
 
 bron: Custora

 

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

E-mail marketing is communiceren met relaties zoals klanten en prospects via e-mailings. Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat 7 procent van de nieuwe klanten via het kanaal e-mail wordt binnengehaald. Sociale media dragen...
i-Concept zet portalsoftware in waarmee informatie uit het populaire Microsoft Dynamics CRM beschikbaar kan worden gemaakt via een klantenportaal. Het unieke van deze oplossing is dat CRM uit de cloud en van achter de firewall...
Microsoft stelt binnenkort drie gratis plugins ter beschikking aan haar klanten en partners waarmee onder anderen Twitter aan CRM 4.0 gekoppeld wordt. De plugins CRM Accelerator genoemd maken het bijvoorbeeld mogelijk om op...

Zoek op trefwoord

Vraag een kostenindicatie

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
iconcept.nl
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon Google plu icons