Case: Thuiszorg intranet met terugverdientijd van 6 maanden

Door de introductie van de smartphone app beschikken medewerkers nu 24/7 op elke locatie over roosters, kwaliteitshandboeken, nieuws, blogs en contactinfo uit het intranet. De zoektijd in contactlijsten en handboeken is verkort tot seconden. Zelfs bij een zeer conservatieve schatting scheelt dat 2 uur per medewerker per jaar en heeft het volledige intranet met app al een rendement van 100%. De waarde van de kwaliteitsimpuls door verbeterde kennisdeling en -borging is hierbij nog niet eens ingecalculeerd.



Onderzoek door PwC wijst uit dat een intranet in organisaties veel tijd en geld bespaart:

  • 30% tot 60% tijdsbesparing op interne communicatie;
  • 5% kortere projectduur;
  • 20% tot 30% kostenbesparing op print-, verzend, koeriers- en reiskosten;
  • 50% tijdsbesparing bij het vinden van relevante informatie.

Het dagelijkse werk van zorgprofessionals bestaat veelal uit processen en routines met strenge kwaliteitsrichtlijnen. Planmatig werken is een must. Als het intranet met web- en mobile apps aansluit bij die manier van werken, dan ontstaat een besparingspotentieel van meer dan 50%. Sommige kostenposten kunnen bij slim intranetgebruik bijna volledig vervallen, zoals print- en redactiekosten van smoelenboeken, telefoonlijsten en procedurehandboeken.

Praktijkvoorbeeld innovatie in de Thuiszorg
Circa 100 thuiszorgmedewerkers gebruikten al dagelijks het intranet. Voor collega's die vooral extern werkzaam zijn, biedt de nieuwe smartphone app uitkomst voor de momenten waarop zij tijdens werktijd niet kunnen beschikken over een PC met intranettoegang. Met de app beschikken medewerkers nu 24/7 op elke locatie over roosters, kwaliteits- en procedurehandboeken, nieuws, blogs en contactinfo uit het intranet. Door slim gebruik van caching kunnen onderdelen van de app zelfs ook offline gebruikt worden.
 

Enkele indirecte en directe voordelen:

  • De zoektijd in contactlijsten en handboeken is verder verkort van minuten naar seconden. Bij een zeer conservatieve schatting van 2 uur zoektijdbesparing per medewerker per jaar, resulteert al een kostenbesparing van 3000 euro op jaarbasis. Met jaarlijks 1400 euro aan kosten, verdient het intranet zichzelf binnen 6 maanden terug.
  • De procedurehandboeken zijn on- en offline toegankelijk met reactiemogelijkheid om verbeteringsdiscussies te faciliteren. Ook hier geldt de tijd- en kostenbesparing, maar misschien nog wel belangrijker is de kwaliteitsimpuls door het interactief maken van de procedurehandboeken.


Resultaat: Nog los van 
de kwaliteitsimpuls door verbeterde kennisdeling en -borging is door zoektijdverkorting alleen al het rendement ruim 100%.


Meer weten?
Benieuwd naar uw mogelijkheden voor rendementsverbetering met (web)software?
Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.

 

Lees ook

Jaarlijks wordt er een “Intranet Designwedstrijd” georganiseerd waaraan organisaties wereldwijd kunnen deelnemen. Deelnemende intranet teams aan deze 15e editie imponeerden met name door slim design, content support, UX...

Zoek op trefwoord

Vraag een kostenindicatie

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
iconcept.nl
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon Google plu icons